Mitt første øyenskygge-depot-forsøk

Da var det på tide å få brutt opp alle NYX-skyggene (firkantede single og runde trio-skygger) og «drugstore»-skyggene og samle i paletter. Siden jeg ikke har så veldig mye av det foreløpig (skal hente en NYX-pakke i morgen med mange trioer), så testet jeg ut tinnboksene fra Libresse. Jeg tok også magnetark oppi den ene for å teste det ut. Det er egentlig bare aktuelt om jeg skal ha magnetiske pans oppi (CS, SMH og egne pressede), så jeg tok bare oppi en for testings. Mon tro om Book of Shadows 3 er magnetisk? Hmmm… (Med magnetisk mener jeg at den henger fast i magnet. Skyggene vil ikke henge fast i kjøleskapet)

Depoting betyr masse rot og gris (og blod) :O

Masse rot på badedisken. Fløy både plastbiter, skyggerester og blod både hit og dit (husk å finne frem plaster og pyrisept el.l.). To av NYX-single-skyggene gikk ganske greitt. EnkoreMakeup har en glimrende video-guide på hvordan du gjør dette uten flamme. Han bruker da tang til å knekke opp plasten så metallpanen kommer til syne, inkl. bunnen. Og dytter alkohol oppunder panen til å løse opp limet. Jeg tok på lokket når jeg dyttet ut skyggen, da det spratt litt skygge ut. Og så vasker man bort limet med alkohol, lar det tørke, og tar på magnet og etikett. Jeg har kjøpt magneter på eBay 3/4″ hvor det fulgte med etiketter. Etikettene kunne godt vært litt større.

De to siste var annerledes, så da gikk jeg over på den eneste trioen jeg har så langt. Var litt herk å knekke opp denne (lurt med beskyttelsesbriller!), men det gikk til slutt. NYX-trio passer forresten i MAC-, CS- og SMH-paletter, da de også er 26mm i diameter! Her ser du baksiden. Med og uten magnet.

Slik ser NYX-trio ut på baksiden

Så var det tilbake til de to vanskelige NYX-single-skyggene… Disse er annerledes pga at de er laget (eller pakket?) i Sør-korea. Disse har litt annerledes emballasje, hvor åpningen er i bunn. (PixiJasmine har laget en video hvor hun depoter begge typene) Jeg stakk en kniv imellom og tok ut bunnen. Her måtte jeg frem med lighteren da det så ganske umulig ut å knekke opp den tykke plasten. Her er det lurt å ikke ta av lokket først. For da kan du holde i lokket mens du flamberer bunnen så slipper du å brenne deg. Brenn til du kjenner at det lukter svidd plast (du tok ut bunnen, sant??). Her må du nesten bare prøve deg frem. Husk at skyggene er varme etterpå! Første av disse to gikk ganske greitt. Limet løste seg godt opp, og jeg brakk av lokket, og fikk knekt av litt av plasten hvor lokket var festet. Da fikk jeg dyttet opp skyggen med kniven uten å skade panen og dermed skyggen. Neste gikk ikke fullt så bra. Limet satt godt så jeg måtte brenne flere ganger (funker ikke med rettetang heller pga «høye vegger» på boksen). Jeg fikk heller ikke knekt av plastikken noe bra, så kniven dyttet panen litt mye slik at skyggen slo litt sprekker. Kniven «slo litt sprekker» i fingeren min også… Når jeg skulle ta den ut kjørte jeg også neglen oppi skyggen. Godt det ikke er MAC- eller MUS-skygger jeg depottet! Men jeg fikk de av til slutt!

NYX-skygge fra Sør-korea - noe herk!

Her er skyggen delvis demontert

Jeg testet også å ta magnetark i bunnen på ene Libresseboksen. Dette er bare nødvendig om jeg skal ha skygger oppi som fester seg til magnet (CS, SMH, osv) pga at skyggene som har magnet, fester seg til metallet i boksen. Her klippet jeg ut en firkant av matpapir. La oppi boksen og tegnet en strek hele veien rundt med penn/blyant. Jeg markerte hva som var «inn» mot hengslene, tilfelle den ikke var lik i alle retninger. Etterpå tapet jeg den på magnetarket og klippet ut. Det var noe herk å feste den nedi boksen pga at limet var sterkt, men det gikk til slutt (ingen ser at jeg klippet litt for mye? Jeg trodde den var litt for stor, men jeg hadde bare ikke lirket nok). Her kan man altså plassere 9 stk pans oppi som fester seg til magnet.

Mal til magnet i bunnen

Coastal Scents-skygge satt godt på magneten

Her er det ferdige resultatet! Jeg depotet en L’Oreal-trio-skygge også og en no.7 fra Boots (ikke med på bildet). De var kjempelette å bryte opp.

Libresseboks med NYX-skygger og en Isadora-trio

Har lyst til å depote en MUS-skygge også, men vet ikke om jeg tør. Litt verre å ødelegge en slik enn billige NYX-skygger… Skal lage en større palett senere. Muligens DVD-cover, eller større tinnboks om jeg finner.

Husk!! Vær forsiktig! Det er både kniv, sprettende plast, flammer og muligens dyre øyenskygger på spill! Og ikke depot skygger du ikke har råd til å miste!

Skyggene henger greitt fast. Men jeg ville ikke dratt de med på tur hvor man risikerer at de blir ristet og havner sidelengs eller opp/ned.


11 responses to “Mitt første øyenskygge-depot-forsøk

  • Elizabeth

    Det er ikke bare bare å depotte alle øyeskyggene. Her laget noen sprekker i mine også😛

  • Jade

    Men det var gøy🙂 Og mye mer praktisk. Ja, du ser på den burgunder øverst i midten at det mangler litt skygge😀 Det spratt ut når jeg knakk av litt av plastikken. Den var ganske «sprø».

  • Jade

    OPPDATERING 11.4.11: Jeg synes ikke skyggene holder så godt på plass med de runde magnetene oppå magnetarket. Virker som om noen er ok mens andre knapt henger fast. De runde henger godt på tinn, og tinn henger godt på arkene. Men på hverandre, så er det altså ikke alle de runde som er like gode. Jeg velger da å tro at det er de runde som er problemet. På arkene så er ikke magnetismen helt jevn. Akkurat som det er fordelt som et rutenett, eller små felter. Du kan merke det når du drar den runde magneten bortover arket, den går litt hakkete. Kanskje de runde magnetene også er slik, og når de er kuttet opp i rundinger, så er det noen deler som ikke har så mye magnetisme i seg? Oppklippede biter fra arkene fungerte heller ikke så bra. Jeg vil dermed ikke anbefale å kjøpe disse runde magnetene om du skal feste magnet mot magnet.

    http://myworld.ebay.com/m-a-c-lover/
    60 Round Self Adhesive Magnets 4 MAC Eye Shadow Palette
    3/4″ FOR DEPOTTED SHADOWS/BLUSHES | FREE LABELS!

    <- pass på at du kjøper 3/4" og ikke 1/2" med mindre du har veldig små skygger.

    http://stores.ebay.com/stevent1358
    SELF ADHESIVE FLEXIBLE MAGNETIC SHEET 0.6mm THICK – A4

    Jeg linket ikke direkte til produktene, siden auksjonene gjerne avsluttes og så legges det ut nye.

    • birgitsmakeup

      Takker og bukker🙂 lurer litt på om jeg skal gjøre dette med mine skygger, men er ikke helt sikker enda:P

      • Jade

        Det er jo en risk å ta. Men veldig praktisk med at du kan sortere og samle skyggene bedre🙂

        • birgitsmakeup

          Og viss de blir ødelagt er det jo bare å knuse de enda mer, og så presse de på nytt igjen😛 hehe

          • Jade

            Sant det. Har ikke testet det ut enda. Da må jeg vel ha isopropanol? Jeg har bare Antibac Overflatedesinfeksjon 75%, men det funker gjerne det også? La oss håpe at jeg slipper det😀
            Men må få testet ut å presse mineralsminken min snart. Til det har jeg kjøpt inn EzPress fra CS🙂 Skyggene blir jo ikke brukt når de ligger i ørten krukker og poser i pulverform.

            • birgitsmakeup

              Du har jo noe fra CS som man kan bruke til pressing.
              jeg har kjøpt 3 skygger fra nyx, som jeg tenkte å presse, men må bare få kjøpt presse tingene fra nyx først😛 hehe

  • birgitsmakeup

    Magnet arket hvor har du kjøpt det?
    pluss de småe runde magnetene?

  • Jade

    Trodde ezpressen bare var til mineralsminke, men mulig det funker på faste skygger også? Lykke til med pressingen!😀

  • Jade

    OPPDATERING 11.4.11 angående magnetene: Jeg synes ikke skyggene holder så godt på plass med de runde magnetene oppå magnetarket. Virker som om noen er ok mens andre knapt henger fast. De runde henger godt på tinn, og tinn henger godt på arkene. Men på hverandre, så er det altså ikke alle de runde som er like gode. Jeg velger da å tro at det er de runde som er problemet. På arkene så er ikke magnetismen helt jevn. Akkurat som det er fordelt som et rutenett, eller små felter. Du kan merke det når du drar den runde magneten bortover arket, den går litt hakkete. Kanskje de runde magnetene også er slik, og når de er kuttet opp i rundinger, så er det noen deler som ikke har så mye magnetisme i seg? Oppklippede biter fra arkene fungerte heller ikke så bra. Jeg vil dermed ikke anbefale å kjøpe disse runde magnetene om du skal feste magnet mot magnet.

Legg igjen en kommentar

