Har du sjekket fargen på din foundation i det siste?

Jeg bruker ikke foundation så ofte. Og for noen uker siden når jeg skulle sminke meg, og det var strålende sol ute, oppdaget jeg til min store skrekk at jeg var gul i ansiktet (mannen så det ikke, men jeg er litt mer nøye enn han. Får håpe ingen andre så det heller…)!! Jeg som hadde brukt så lang tid på å finne riktig nyanse! Heldigvis er ikke Everyday Minerals dyrt!

Så om det er lenge siden du har sjekket om fargen stemmer, sjekk igjen! Jeg har nå gått fra Light Neutral til Linen (jeg er jo «hvit» jo!). Den er noe lysere, men mye mindre gul også. Har jeg endret farge på huden eller har jeg tatt sånn feil sist gang jeg sjekket? Sistnevnte nekter jeg å tro.

  1. Bestill samples som du tror du passer. Vær obs på at du gjerne er lysere (eller mørkere) enn du tror.
  2. Ta en stripe av hver farge på halsen eller over brystet hvis du ikke har skille (der er det lettere å se i speilet). Skriv opp hvilke farger du har brukt.
  3. La det være på noen timer og sjekk i dagslys – fargen skal gå i ett med huden.
  4. Ta på en våt klut, vent litt og sjekk på ny i dagslys (for å sjekke at fargen fortsatt matcher etter litt «svetting»).
  5. Test vinneren i ansiktet, og husk å sjekke i dagslys etter noen timer! Matcher ansiktet med halsen? (Vær obs på at hvis du har foundation med lite dekke, så vil rødheten skinne igjennom. Det er ingenting galt i det, men hvis ansiktet ikke matcher halsen pga det, er det da selvsagt ikke foundationen sin feil.)

Sjekk også denne flotte videoen til lavoulpe: YouTube – “EDM base matching”

Hvorfor sjekker jeg ikke i ansiktet?
I ansiktet, og spesielt på kinnene som er eneste plassen stor nok til å swatche, er man gjerne litt rød. Finner man en match der, vil man finne en foundation som er alt for rød. Altså blir hele ansiktet like rødt som kinnene. Da er det bedre å matche halsen, og påføre blush for å gjenopprette rosene i kinnene hvis foundationen dekker såpass mye at de forsvinner.


2 responses to “Har du sjekket fargen på din foundation i det siste?

  • Tone Rokås Ånes

    Haha, det samme opplevde jeg da jeg var utplassert i England for et par år siden, jeg så ikke UT og styrtet direkte til The Body Shop for å finne en brukbar erstatning. Heldigvis har jeg lært siden den gang😉

  • Jade

    Huff, ja vi lærer så lenge vi lever! Jeg glemmer aldri mer å sjekke ansiktet i dagslys før jeg går ut med «full makeup». :O

Legg igjen en kommentar

