Trenger man de beste børstene?

Jeg ser ofte spørsmål i forumer om hva som er de beste børstene. Men trenger man egentlig de beste børstene? MAC og Sigma kommer som regel opp i disse diskusjonene. Det er vel ingen tvil om at MAC er bedre enn Sigma. Det skulle også bare mangle til den prisen! Men må man ha det beste når noe «dårligere» er godt nok? Det finnes «alltid» noe bedre. Det finnes bedre børster enn MAC også om man er villig til å betale så det ryker i Visa-kortet.

Sigma SS226, MAC 217, Sigma SS219, MAC 219, Sigma SS210, MAC 239, Sigma SS194 og Tikei Ultimate Kabuki

Etter min mening, så må man prøve seg frem. Hva funker for meg? For meg så er f.eks. MAC #217, #239 og #219 fantastisk. Her kan jeg ikke nøye meg med Sigma sine, så her spanderer jeg litt ekstra. Mens f.eks. eyeliner-børsten min SS210, der har jeg kun testet Sigma sin, og den fungerer kjempefint. Hvorfor skal jeg da betale mye mer for å ha MAC istedet? Jo, det kan godt hende at den er bedre på påføring. Kanskje den varer lengre. Men når jeg sminker meg 1-2 ganger i uka (annet enn mascara), så tviler jeg på at jeg kommer til å «bruke opp» Sigmakosten min. Røyte gjør de uansett om de heter MAC, Sigma eller ID. Hvis jeg bruker ene pudderkosten jeg har fra ID, så må jeg faktisk skifte topp etterpå pga at den er så full i hår! Dyrt bomkjøp! «Det er dyrt å kjøpe billig«. Ja, det er gjerne noe i det. Men det er jaggu dyrt å kjøpe dyrt også hvis det likevel er et bomkjøp! Og surt å betale 250 for en børste, hvis børsten til 50,- gjør samme nytten… Matbutikk-kostene er selvsagt bare en vits. Men heldigvis ble jeg ikke så veldig fattig på de kjøpene før jeg skjønte at her var det ikke noe å hente.

Hadde jeg vært Makeup-artist, så hadde jeg uten tvil kjøpt MAC-koster (eller noe annet som var bedre) istedet for Sigma. Men så lenge jeg er en amatør-sminker som sminker meg i helger og når jeg skal teste ut, så tester jeg litt her og der. Helst uten at det koster for mye. Men hvis den billige Sigmakosten ikke er god nok, så «oppgraderer» jeg den selvsagt til noe bedre og dessverre som regel dyrere som f.eks. MAC.

For meg gjelder det altså å finne kosten som er bra nok, til lavest mulig penge. Enten det er 50 kr eller 300 kr. Hva skal jeg med det beste? Ja, jeg elsker MAC-børstene. Men jeg har ikke råd til å fylle opp børstekoppene med kun MAC.


6 responses to “Trenger man de beste børstene?

  • Tone Rokås Ånes

    Godt innlegg, jeg er i utgangspunktet veldig enig. Likevel må jeg innrømme at jeg ikke liker å slå meg til ro med noe greit, når jeg vet at det kan finnes noe bedre, og derfor vurderer jeg nå å etterhvert erstatte (de dårligste) Sigma-kostene mine med bedre alternativer.

    (Men så skal det jo sies at jeg har vært vanvittig uheldig med mange av mine koster fra Sigma, de som er brukbare vil jeg selvsagt ikke fokusere på å erstatte enda.)

    Tror derfor at mange (lommebøker) kan ha godt av å holde seg til «brukbart», men at det likevel er noe med oss kosmetikkjunkies som ikke helt klarer å slå oss til ro med «godt nok»..

  • Jade

    Nei, dårlige koster skal man ikke ta til takke med🙂 De kan godt være kjempegode! Det ønsker jeg også i min samling. Heldigvis er mange av mine Sigmakoster kjempegode. Og de ønsker jeg ikke å oppgradere bare fordi kanskje MAC sine versjoner av dem er enda bedre.🙂 Det har kanskje også litt med hva du har prøvd først. Hvis jeg hadde prøvd Sigma sine duper av 219, 217 og 239 først, så hadde jeg kanskje synes de var gode nok🙂

  • Monica S

    Jeg har ikke mange MAC-koster enda. Men de fire jeg har (bare øyekoster) blir mer brukt enn mine Sigmakoster. Jeg liker mange av Sigma sine, men jeg liker de ikke like godt. Derfor kjøper jeg meg en MAC-kost i ny og ne, for å oppgradere samlingen litt og litt. Men jeg skjønner poenget ditt veldig godt. Samtidig så kjenner jeg på det Tone sier om at vi som er veldig sminkegærne kanskje ikke klarer å slå oss til ro med «godt nok»?😛

  • Jade

    Hehe, problemet med å prøve MAC er at kravene våre øker! Hadde jeg vært rik, hadde jeg sikkert kjøpt alle kostene de har laget😀 Jeg har forresten kun øyenskyggekoster fra MAC selv.

  • LilleSilje

    Har selv litt blanding mellom MAC, Makeup Store og Sigma sine makeup koster.
    Selv synes jeg Sigma sine koster er best, men har få MAC i forhold til både Makeup Store og Sigma, men nok til at jeg har kunnet sammenlignet enkelte type koster🙂

    Sv: Takker og bukker!🙂 Ikke alltid like enkelt å få lineren like perfekt hver gang😛

Legg igjen en kommentar

