På utkikk etter nøytrale matte MAC-skygger

Etter å ha forelsket meg i MAC-skygger, så kunne jeg tenkt meg nøytrale skygger derfra (julegave, kanskje?) og trenger tips fra nettopp DEG!

Fra mørk brun til beige til highlight. I første omgang er det matte skygger jeg er ute etter, som jeg kan bruke til å skulpturere øynene mine med. Alt fra diskret nude look, til dristig Angelina Jolie-smokey look.

Jeg har funnet litt forskjellige farger over hele spekteret, slik at jeg kan variere hva jeg skal bruke hvor (øyelokk, crease, ytre v ++) etter hvor brun jeg er og om jeg skal ha dag- eller kveldslook. Jeg er usikker på hvor mørke og lyse disse er i forhold til hverandre og om her er noe «hull» som bør fylles, men her er ihvertfall det jeg har funnet hittil:

  • Brun | Handwritten <- Liner / Ytre V?
  • Brown Down | Corduroy | Espresso | Charcoal Brown <- Crease / Ytre V?
  • Cork <- Crease?
  • Wedge <- Lid / Crease?
  • Kid <- Blendefarge?
  • Brule | Blanc Type | Vanilla? <- Highlight

Så da lurer jeg litt på; er disse fargene nøytrale? Ikke for rød, grønn eller grå? Jeg heller litt mot «sjokolade». Dette er farger som skal passe til ei brunette med brune øyne. Foundationen jeg bruker er EDM Linen (NC20) på vinter og EDM Light Neutral (NC30) på sommeren.

Fargene skal også passe sammen, så hvis noen av disse skiller seg ut fra de andre i skalaen, så skrik ut!

Er Brun og Handwritten like mørke? Hvis begge er veldig mørke så trenger jeg bare en. Hvilken er isåfall «nøytralest» og hvilken passer best til resten. Har en mistanke om at Handwritten er en tanke for rød eller lilla?

Marlena fra Makeupgeek anbefaler mye Brown Down ser jeg. Men har også sett at andre har anbefalt Corduroy som mer nøytral enn denne. Men igjen; det skal passe til resten. Espresso er jeg redd er for grønn. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Både Cork og Wedge er jeg skeptisk til når det gjelder grønn-het. Og trenger man begge? Hva med Wedge og Kid, er de like? Og trenger man begge? Ser mange bruker Kid til blendefarge. Men det kommer vel an på hvor brun man er. Jeg har også UD Naked palette. Og da lurer jeg på om UD Buck er helt lik Cork og om UD Naked (skyggen, ikke paletten) er helt lik Wedge eller Kid? Og hvordan er kvaliteten i forhold til hverandre. Synes UD sine drysser litt i panen og under påføring.

Brule er jeg veldig skeptisk til. Både den og Blanc Type er vel highlight, og jeg tror jeg kommer til å ende opp med Blanc Type, og man trenger vel ikke begge, selv om Brule er mørkere? Hva kunne jeg brukt Brule til isåfall?

Har sett på uttallige swatches, men blir ikke klokere🙂 Kommer til å ha meg en tur på MAC-butikken og se, men tenkte å gjøre en del forarbeid først🙂 Håper noen av dere kan komme med noen tips!


6 responses to “På utkikk etter nøytrale matte MAC-skygger

  • Andrea Nornes

    Har skikkelig lyst til å kjøpe meg noen mac-produkter selv, men har ingen, så kan desverre ikke komme emd noen tips

  • Tone Rokås Ånes

    Hvordan er du i forhold til Painterly Paint Pot? Jeg liker nemlig den godt og skal få tak i «pudderversjonen» av den, Orb. Sist kjøpte jeg nemlig Brulé i god tro, men den er grusom. Ikke spesielt godt pigmentert, og veldig, veldig, veldig grå mot mine rosa undertoner.

    Espresso har jeg aldri tenkt på som spesielt grønntonet, men når du sier det er det kanskje en anelse, men jeg synes altså at den er veldig fin og en perfekt, litt mørkere creasefarge.

  • Renate

    Handwritten er veldig rød i forhold til Brun. Espresso er en av mine favoritter, litt sånn melkesjokoladeish. Om du skjønnerhva jeg mener, hehe🙂

    Cork, Wedge og Kid har jeg ikke så mye kjennskap til, men Cork og Wedge er veldig like mens Kid er et par hakk lysere. Tror Kid er veldig fin til å blende ut en creasefarge med!

    Brule er litt mer peachy, mens Blanc Type og Vanilla er mer helt lyse (guri, jeg suger på å beskrive skygger). Blanc Type og Vanilla er vel kanskje de mest brukte highlighterne her i gården!

    Lykke til😀

Legg igjen en kommentar

