Omtale: BlogLovin vs. GoogleLeser

Jeg har lenge vært tilhenger av GoogleLeser og leser en masse blogger og newsfeeds igjennom den tjenesten. Du leser dermed blogginnleggene via RSS-feeden, og du ser kun posten strippet for design, kommentarer og annet innhold på websiden. Nettopp det at man ikke så kommentarene, har vært et minus for meg, og jeg ble dermed begeistret når jeg ble tipset om BlogLovin. Jeg overførte dermed alle Beauty-bloggene til BlogLovin. Begge deler har sine fordeler og ulemper.

BlogLovin-logo er copyright BlogLovin

Begge: Man kan sortere i grupper både på BlogLovin og GoogleLeser, og man kan trykke Liker/stjerne o.l. i begge.

BlogLovin: Man er inne på selve nettsiden med en frame rundt og en «navigasjons-bar» nederst hvor man kan klikke seg fremover (ikke bakover igjen, dessverre, argh!!) til neste uleste blogginnlegg.

BlogLovin-logo er copyright BlogLovin

GoogleLeser: Her kan man trykke på gruppen man vil lese (eller velge alle) og bare scrolle seg nedover istedet for å klikke seg frem og frem og frem og frem. Her kan man også scrolle seg tilbake om man gikk litt for fort frem, og vil se på forrige post en gang til.

GoogleLeser: Pga at man leser postene via RSS, så slipper man å laste layouten og alt annet på nettsiden. Du slipper også unna masse av reklamen (Tror jeg. Jeg bruker AdBlock uansett, så jeg ser omtrent ikke reklame).

Google-logo er copyright Google

BlogLovin: Har man mange blogginnlegg å lese (f.eks. etter at du har vært på tur og det er 1000 nye innlegg), så går det kjempetreigt å klikke seg bortover, siden man må fysisk inn på alle sidene med alle elementer, layouts osv. Her kan man på selve BlogLovin-listen scrolle seg nedover og trykke «marker som lest» på den lille previewen (et par linjer og en thumbnail av et av bildene), men det er ikke alltid så lett å se hva som er interessant der.

BlogLovin: Fordelen med å være inne på selve siden er at bloggeren kan se det i statistikken (vet ikke om det kommer opp noe når man går via GoogleLeser). Man ser også kommentarene slik at man kan være mer aktiv på sidene deres + at man ser om bloggeren har lagt til nye ting på siden som er «ved siden av» bloggen (f.eks. guider o.l.)

BlogLovin: Denne er ofte litt buggy. Plutselig markerer den innlegg som lest som jeg ikke har lest. Og plutselig markerer den innlegg jeg har lest som ikke lest. Dette var veldig frustrerende etter ferien, og jeg hadde kjempemange innlegg å gå igjennom.

GoogleLeser: Man kan lett søke i innlegg. Både leste og uleste (Duh! Vi snakker jo om Google her!)

Nå etter å ha prøvd begge en stund, har jeg funnet ut at det var veldig plagsomt at BlogLovin var så buggy. Men samtidig ville jeg ha muligheten til å se kommentarer og kommentere enkelt selv på noen av sidene. Jeg har derfor flyttet alt tilbake til GoogleLeser fordi det går fortere å scrolle nedover en lettformatert RSS-feed. MEN jeg har fortsatt de norske bloggene på BlogLovin, slik at jeg enkelt kan kommentere der. Jeg innbiller meg også at det kanskje ikke er så buggy hvis jeg ikke har ørten blogger der.

Det er også lurt å sortere i grupper, både på GoogleLeser og BlogLovin, slik at du lett kan gå igjennom favorittbloggene dine uten å bla forbi de mindre interessante hvis du ikke har tid til å lese alt der og da (det hoper seg fort opp, da, men sorterer du de ikke, så hoper ALT seg opp, og du kan fort gå glipp av potensielle favorittinnlegg!)


5 responses to “Omtale: BlogLovin vs. GoogleLeser

Legg igjen en kommentar

