DIY: Gjøre MAC-skygger magnetiske uten magnet

Nå når jeg har fått meg et knippe med MAC-skygger, så har jeg gjerne lyst til å blande de med andre skygger i en og samme palett. Men problemet er at de andre skyggene mine er i magnetiske pans som fester seg på magnet. Mens MAC-skygger har magnet påklistret og fester seg på magnetisk metall. De sitter ikke så godt på magnet. Det vil jeg gjøre noe med. Jeg vil de skal sitte som støpt slik de gjør i MAC-palettene! Derfor skal jeg nå lage en post om hvordan du gjør MAC-skyggene kompatible med magnet-palettene som vi da kan ha både Coastal Scents-skygger (Hot Pots), SMH-skygger, MakeUpStore, Urban Decay (NB! Ikke alle UD-skygger er magnetiske heller), osv i. OBS! Dine MAC-skygger vil ikke lengre være kompatibel med MAC-paletter eller UNII-paletter! Ønsker du å bruke skyggene i både magnetpaletter (Z-paletter o.l.) og metallplatepaletter (MAC-paletter o.l.), så er det best å ha magnet bak på skyggen, selv om de da ikke sitter så godt i magnetpaletter.

Først trenger du en magnetisk metallplate. Jeg har kjøpt e.l.f Compact som inneholder en slik plate.

Svampapplikatoren kan brukes til swatching. Evt. bare kastes rett i bosset:/

Plastdingsen var lett å få ut uten å ødelegge den!

Så tok jeg ut metallplaten som var den eneste grunnen til at jeg kjøpte denne paletten. Se så tynn den er! Helt supert!

Etterpå tok jeg tilbake plastdingsen og satte i fire magnetklistremerker, og vips, så hadde jeg en reise-magnet-palett med speil! Blir sikkert aldri brukt. Men, men…

Jeg tok metallplaten og delte i 9. Du kan også dele den i 16 eller 12. NB!! Bruk en saks du ikke er redd for! Evt. kjøp en billig en på Biltema el.l. Men en vanlig stor så du kan bruke litt krefter.


Jeg delte den altså i 9 og klippet av hjørnene (brukte en 10-kroning/handlevogn-«mynt» som mal, siden den er mindre enn panen) for at metallet skulle dekke mest mulig av panen (ergo mest mulig magnetisk). Hvis du ikke gidder å klippe hjørner, bør ikke firkantene være større enn 17,5mm noen av sidene. PASS PÅ! Det kan lett bli skarpe kanter! Og sjekk at det ikke har sprettet noen skarpe småbiter på gulvet el.l.


Test gjerne på billigskygger før du tar fatt på MAC-skyggene dine! Fjern så evt. magnet bak skyggen. Sitter den godt, så kan du lirke den av med en kniv med sprit på. Pass på at skyggen ikke blir skadet – ikke bøy på panen! Etterpå tørker du av og limer metallbiten på panen. Velg en egnet lim til metall og følg bruksanvisningen (husk at lim gjerne renner og fester seg over alt! Så beskytt disken/bordet med noe, og bruk gjerne engangshansker!). Jeg kjøpte en hurtiglim på Rema (sikkert helt ok). Den fløt og sølte noe voldsomt. Hendene mine ser ikke ut. Men metallbitene sitter bra på! Ikke ta på for mye så det tyter ut, og ikke trykk så hardt at panen gir etter. Prøv deg frem med mengde med de kjipeste skyggene først. Jeg tok en liten dråpe og dyttet det litt rundt med åpningen før jeg satte på metallplaten og holdt en stund. Navnet på skyggen kan du skrive bak på metallet med sprittusj etter at limen har tørket (limen løser opp skriften hvis det blir litt søl). Har ikke testet å ta på etikett. Det ser ikke superlekkert ut, men det er jo bare under🙂

Når det har tørket (vent gjerne til neste dag), er skyggen klar til å puttes i en magnetpalett! Og så lenge metallbiten er limt godt på, så skal den sitte godt. Mine satt ihvertfall supergodt fast! Jeg er kjempefornøyd med prosjektet mitt! Det gikk over all forventning. Spesielt at metallplaten var så tynn som den var. Og e.l.f-palettene er jo kjempebillige!🙂

Som vanlig: Dette gjøres på eget ansvar! Jeg kan ikke holdes ansvarlig for hvis skyggen faller ut av paletten, eller hvis metallbiten faller av, skyggen blir ødelagt, du får lim over alt, du ikke får fingrene fra hverandre, osv🙂

Oppdatert: Z-palette selger nå runde 26mm metallklistremerker som man kan klistre bakpå pans. Har ikke testet de ut, men det virker jo lovende!


4 responses to “DIY: Gjøre MAC-skygger magnetiske uten magnet

Legg igjen en kommentar

