Sendingen fra NRK FBI: Mange falske merkevarer på nettet

Det har siste døgnet vært mye skriverier om innslaget på NRK FBI om falsk og skadelig kosmetikk på nett. Se gjerne igjennom følgende TV-klipp og artikkel før du leser videre:

Mine observasjoner fra klippet:

Nå har jeg sett igjennom klippet flere ganger, og sitter igjen med dette (NB! Husk at dette er subjektive og uproffesjonelle observasjoner!):

  • Det selges mye falske, utgåtte, stjålne, skadelig eller feil oppbevart kosmetikk på nett, men de sier ikke fra hvilke nettbutikker. Vi får se et klipp fra tollvesenet hvor de har en masse beslaglagte produkter. Her sies det ikke hvor de kommer fra. Vi får også se i en MAC-butikk at de studerer et falskt produkt. Det sies heller ikke her hvor produktet kommer fra.
  • BliVakker og StrawBerryNet trekkes frem i sendingen, og flettes fint innimellom «se dette er falskt»-klippene, men det sies ikke i programmet at disse nettbutikkene selger falske, utgåtte, stjålne, skadelige eller feil oppbevarte produkter, men at det KAN hende at de gjør det, fordi de ikke er autoriserte forhandlere (og fjerner sporingshologram (Dermalogica)) og at vi ikke vet hvor de får varene sine fra. De viser en krem med kinesisk tekst fra Strawberrynet. En ekspert på piratvarer ser på den, men kan ikke si om den er falsk (det kan det selvsagt være). En mascara som ble kjøpt derfra, ble beskrevet av kjøperen som annerledes enn den hun hadde fra før. Er den dermed falsk? Kanskje, kanskje ikke. Synd vi ikke fikk det bekreftet av eksperter. Hun hadde sikkert kastet den for lengst.
  • Sitat fra sendingen: «Du tror at du bestiller fra en norsk nettside, og når du får varene dine i posten, så kommer de i fra kina. Og det meste som kommer i fra kina er forfalska.«. Høres litt rart ut. Men de er vel ekspertene (noen som vet hvor Apple produserer produktene sine?).

Hva tenker jeg om alt dette?

Jeg kjenner jeg blir mer skeptisk. Tollvesenet, MAC-personalet og eksperten sa at det var kjempevanskelig å skille de falske produktene fra de ekte. Så hvordan skal vi klare det? Kjøper vi falske varer, så kan vi heller ikke stole på innholdsfortegnelsen. Da er det kun analyse på et labratorie som kan avsløre skadelige stoffer!

I tillegg er det varer som ikke er beregnet for det norske markedet. Dette pga at vi har strenge krav til ingredienser. Ingredienser som er lovlige i USA, kan f.eks. være ulovlige i Norge. Her snakker vi nok ikke om etsende lipglosser, men likevel stoffer vi godt kan unngå. Her kan vi nok stole på innholdsfortegnelsen, og bli flinkere til å studere den. Med mindre varen er falsk i tillegg… Dette kan gjelde produkter som ikke selges i Norge overhodet, eller produkter som produseres i flere versjoner beregnet for flere marked med forskjellige regler.

Et annet problem er oppbevaring. Vet vi hvordan varen har blitt oppbevart? Vet nettbutikken det hvis det er et fabrikkutsalg og de ikke vil oppgi leverandørene sine til oss?

Jeg føler litt at BliVakker og StrawBerryNet blir fremstilt litt feil her. Nei, jeg kan ikke vite om de selger falske/skadelige varer eller ikke, men når ikke FBI vet det heller, så er det unødvendig å flette de inn rundt alt piratvare-snakket («her er masse falske varer», «oj, BliVakker vil ikke si hvor de får varene sine fra, hmmmmm…». Og så er det standardreplikkene om at de vet ikke hvor produktene kommer fra, og da er de «helt sikkert falske eller oppbevart feil«. Eller at de ikke kan garantere det (klart de ikke kan det når de ikke vet hvor de kommer fra). Men jo, man kan godt være skeptisk. Hvis vi ikke vet hvor varene kommer fra, så må vi rett og slett stole på at nettbutikken har rent mel i posen, og at de vet med sikkerhet hvilken vei produktet har gått helt fra produsenten. Kan vi stole på det? Hvem vet. Jeg er selv svært skeptisk til fabrikkutsalg som f.eks. SBN, ACW, eBay og BV, men må innrømme at jeg tar noen råsjanser likevel. Jeg har f.eks. kjøpt MD Formulations på eBay. Jeg kjøpte fra en anbefalt selger. Men hva betyr disse anbefalingene? Er det eksperter som har analyst produktene? Eller vanlige jenter som deg og meg, som synes at flasken og innholdet så/kjentes/luktet normalt? Sist gang kjøpte jeg skrubben på FeelUnique (ikke mye dyrere!). En nettbutikk som jeg ser på som trygg, bl.a. pga at de er autorisert forhandler av ghd og at de ikke vil selge meg L’Occitane pga restriksjoner fra L’Occitane Norge. Men; jeg kan jo ta feil! Kan vi egentlig stole på noen? Jeg velger ihvertfall å stole på FeelUnique.

Jeg må innrømme at jeg sprang ned etter å ha sett på klippet og sjekket de nyeste MAC-skyggene mine som jeg har kjøpt på nett, og sammenlignet de med de samme finishene som jeg har kjøpt i butikk her i Bergen. Og heldigvis var de helt like og godt pigmenterte hele gjengen. To av de er kjøpt på et nettbutikk som sender fra/via(?) samme adresse som StrawBerryNet, og da ble jeg litt skeptisk. Har sendt de mail nå og spurt litt. Håper jeg får svar!

Så hva kommer jeg til å gjøre etter å ha sett dette? Jo, jeg kommer til å bli mye mer kritisk enn jeg allerede er. Personlig tror jeg at BliVakker selger ekte varer (men det blir jo egentlig bare gjetting). Jeg kjøper uansett ikke derfra pga pris. SBN er jeg litt mer skeptisk til, men kommer nok til å fortsette å handle litt der enda til de øker prisene med 25% («forhåndsbetalt moms»). Men kommer til å studere produktene veldig nøye. Ellers så kommer jeg nok til å kjøpe mest mulig på FeelUnique (og andre store kjente ikke-fabrikkutsalg), og MAC på sjappa i byn🙂. eBay? Jo, skepsisen kommer nok til å strammes inn betraktelig der også! Men å kjøpe en liten MD Skrubb for 600,- i Norge er ihvertfall svært skadelig – for bankkontoen!

Dette er altså det jeg sitter igjen med etter å ha sett klippet og lest artikkelen. Det tas opp viktige ting som man bør passe på (men på en litt feil måte, synes jeg)! Vær veldig forsiktig (og vær forberedt på noen bokjøp/smeller) når du handler på nett (spesielt fra butikker med varer fra «hemmelige» leverandører), eller legg på noen ekstra tiere (eller hundringser/tusenlapper) og kjøp fra autoriserte forhandlere!

Så hva er fasitsvaret? Nei, jeg har ikke noe fasitsvar. Jeg kan ikke fortelle dere hvem som selger falske eller ekte varer. Jeg vet det ganske enkelt ikke. Og inntil noen eksperter faktisk bekrefter at noen navngitte nettbutikker selger falske/skadelige varer, så velger jeg å kun være skeptisk.

Relaterte linker:


6 responses to “Sendingen fra NRK FBI: Mange falske merkevarer på nettet

  • SivLene

    Skummelt det der. Jeg handler masse på ebay, spesielt neglelakker. jeg har jo ingenting å sjekke opp mot at de jeg kjøper er ekte, hvis flasken er autentisk. Kjenner jeg ble litt mer skeptisk nå, selv om jeg tror og håper at jeg har greit å finne okei selgere på ebay som selger skikkelige varer. Jeg styrer somregel unna hvis prisen er mistenkelig lav, ellers har de jo et greit feedback system der, og jeg holder meg til selgere som er toprated.

  • Jade

    Jeg tenker også litt sånn at det er skumlest å kjøpe populære, dyrere merker som MAC, Dermalogica osv. Men man kan jo aldri vite:/

  • Lene Christin

    Hadde akkurat bestilt en øyekrem fra Decleor på Strawberrynet når dette kom ut. Typisk :p Blir spennende å se hvordan den er!

  • elisabeath

    Du har et godt poeng med det du skriver her. Det er kjempevanskelig å finne ut om produktene er fake. Jeg mener selv at produktene jeg har fått ikke er slik som de skal, så om de er fake, feilproduserte eller oppbevart i varme og sol det aner jeg ikke. Mascaraen kastet jeg, akkurat som du skrev. Jeg gadd ikke sende den i retur. Etter som jeg i ettertid har opplevd mange med samme inntrykk som meg når det kommer til strawberrynet, så har jeg valgt å ikke handle der fra igjen.

    • Jade

      Huff, synd at du kastet mascaraen:/ Men skjønner godt at du ikke gidder å stresse med å klage og sende i retur. Har selv valgt å kaste produkter fremfor å gidde å returnere dem når jeg har fått noe gammelt. Har ikke opplevd det med Strawberrynet så langt, men regner med at det er tilfeldig rett og slett. Tviler på at de har så mange «offisielle» leverandører, så det er gjerne litt hippsomhapp hva de får inn.

Legg igjen en kommentar

