CheapSmells og andre wholesale-butikker

Det kan være mye penger å spare på å kjøpe sminke på Wholesale-butikker. Eksempel på wholesale-butikker er StrawberryNET, AllCosmeticWholesale, CheapSmells, BliVakker, NordicBeautyShop, det meste på eBay, osv. Men det er også en risk å ta! Det har ofte vært diskutert om du kan få falske varer fra disse nettbutikkene, eller gamle produkter.

Jeg har selv kjøpt sminke både på AllCosmeticWholesale, StrawberryNET, CheapSmells, NordicBeautyShop, eBay og BliVakker. Jeg er skeptisk! Spesielt når jeg kjøper MAC pga at det er et populært merke å forfalske, og at de som «jobber» med det blir flinkere og flinkere.

Jeg kjøpte for en stund siden to MAC-skygger på CheapSmells. Det var kjempebillig! Litt over 80,- for vanlige skygger (ikke refills), og en latterlig liten frakt. For godt til å være ekte? Jeg leste litt på nett om at noen hadde fått falsk sminke fra CheapSmells og ble skeptisk. Men skyggene så veldig bra ut når de kom i posten, og også flott på lokket, så jeg slo meg til ro med at alt var OK. Kanskje til og med tørre å kjøpe der flere ganger!

Men så ser jeg en post om Batch-koder og MAC, og bestemmer meg for å sjekke skyggene mine. Og resultatet var sjokkerende! Den ene skyggen var 2 år gammel på kjøpstidspunktet, noe jeg synes var litt på grensen av hva som er akseptabelt siden de sier at sminke skal kastes 3 år etter produksjonsdato. Men, greitt. Så var det den andre skyggen. Den var 4 – FIRE!!!?!???! – år gammel på kjøpstidspunktet!!!! Hvorfor sjekket jeg ikke dette når jeg åpnet pakken? Nå er det jo over et halvt år siden + at de er både brukt og depottet. Gidder ikke klage nå. Men jeg kommer aldri til å handle der igjen!

Til sammenligning har jeg kjøpt en halv år gammel MAC-skygge på ACW (sikkert ganske tilfeldig), 1 og 2 år gammel på NordicBeautyShop og 3 år gammel på eBay. Kan tenke meg at det er mye gammelt på eBay! På MAC-sjappa er det meste fra samme år eller året før. Enda en grunn til å kjøpe sminke i butikk! Er ikke mange tierne man sparer på Wholesale-butikkene uansett! Og man er garantert ekte og relativ fersk vare!

Kan være et engangstilfelle, eller kanskje ikke. 4 år gammel sminke synes jeg er ganske drøyt, så CheapSmells blir IKKE anbefalt av meg, ihvertfall. Jeg kommer aldri til å handle der med!

NB! Vær obs på at jeg IKKE har kontaktet CheapSmells og at de ikke har hatt sjans til å gjøre opp for seg eller fortelle sin side av saken.


7 responses to “CheapSmells og andre wholesale-butikker

  • Fordi Jade har tatt opp noe viktig- ang wholesale-nettbutikker | | Beauty DeconstructedBeauty Deconstructed

    […] kom over dette innlegget i bloggen til Jade, Giana Sister, i dag, og hun tar i innlegget opp noe jeg selv har sterke […]

  • Shamini

    For å være helt ærlig skjønner jeg ikke problemet med at øyenskyggen var 4 år gammel da du kjøpte den? Produktet er tørt, det er ubrukt, og om man passer på (desinfiserer osv.) sminken sin har pudderprodukter som øyenskygger ubegrenset levetid. Selv har jeg vært ihuga MAC-samler i ca. 4 år, og har mange (!) øyenskygger fra tidlige kolleksjoner. Fler av disse er mer enn 4 år, og det er ingenting i veien med dem overhodet. Jeg putter ikke fingrene i produktet, jeg vasker og desinfiserer kostene mine regelmessig, og jeg har også desinfisering til bruk direkte på produktene.

    Når det er sagt er jeg helt enig i at CheapSmells og Strawberrynet suger, og det kunne virkelig ikke falle meg inn å legge igjen penger der. eBay er jeg en flittig bruker av, har vært det lenge og kommer til å fortsette med det, men har gjort hjemmeleksa mi på forhånd og vet hvem jeg kan handle av, og hvordan jeg skal skille uekte fra ekte vare. BliVakker svindler noe sinnssykt på prisene sine, så de har jeg boikottet fra starten av, mens ACW er et godt alternativ om man ønsker limited editions eller utgåtte produkter som ikke er mulig/enkle å få tak i på annet vis. Jeg har ikke hatt annet enn positive opplevelser med dem, og har aldri mottatt kopier eller andre uting.

    Min mening er uansett at skepsis er sunt, men om man gjør skikkelig research før man handler ting på nett (på generell basis) trenger man slett ikke brenne seg på butikker som du nevner i innlegget ditt. Om man ønsker å kaste øyenskyggene sine etter tre år, vel.. så får man nesten bare gjøre det, men det er ikke nødvendig.

    «Each to his own», er det ikke det det heter?🙂

  • Jade

    Jeg kommer nok ikke til å kaste skyggen. Jeg har brukt sminke som er eldre enn 4 år, og lever enda – har ikke en gang blitt rød på/rundt øynene🙂 Men når man betaler nesten hundre kroner for en øyenskygge, så synes jeg man kan forvente at skyggen ikke har gått ut på dato! Så lenge det ikke er opplagt pga at det er en limited edition fra forrige 10-år og det gjerne ligger i en «utgått»-kategori.

    • Shamini

      Det finnes ingen grunn til at du skulle bli rød på eller rundt øynene av en ny øyenskygge som er 4 år eller mer, det er bakteriene som lever i brukt sminke en skal passe seg for. Jeg er både enig og uenig med deg, men det er du som forbruker som har ansvar for å sjekke opp hva du kjøper og ikke bare stole blindt på selger, uansett om selger er privat eller butikk. Selv sjekker jeg alltid når et produkt kom ut før jeg kjøper det, kanskje spesielt med MAC, men det er ikke fordi jeg bryr meg om «datostemplingen» (som forøvrig er påbudt). Det er kjapt, det er enkelt, og vips vet jeg hvor gammel den er, hva jeg kan forvente, og hvor enkelt det blir å finne den.

      Det kommer selvfølgelig litt an på hva slags merker du handler, og i hvilket land du handler dem fra, men «nesten hundre kroner» er virkelig ikke mye for en øyenskygge i dag. Joda, for all del, det er i aller høyeste grad dyrt nok – men dagens prisnivå ligger jo der, og gjerne et stykke over. Snakker vi for eksempel om MAC, så ville en pris under hundre kroner få varsellampene til å blinke i bakhodet mitt og jeg ville brukt noen minutter ekstra på å gjøre research på selger/butikk og akkurat denne øyenskyggen.🙂

      • Jade

        Godt å høre at jeg kan bruke sminken uten å være redd for bakterier osv.🙂 Ja, research bør man åpenbart gjøre. Det er litt slik at man stoler for blindt på nettbutikker som blir anbefalt av mange.

  • Monica

    Flott innlegg! Selv har jeg vært veldig bevisst på dette, og jeg gjør grundig research på det jeg skal kjøpe. Så langt har det gått bra😉 Jeg er også enig i mye av det Shamini skriver😉

Legg igjen en kommentar

