Slanking, trening, apper – og kan man spise det man forbrenner ved trening?

Siden jeg selv er på en slankekur for tiden, er det mye kosthold og trening som står i hodet på meg. Badevekten min har skrytt på seg -9 kg siden påske; ca. 0,4 kg i uken. Noe jeg er veldig fornøyd med, og for ca en uke siden fortalte BMI-kalkulatoren at jeg er normalvektig! Mange vil sikkert si at det er sent med 0,4 kg i uken. Men for min del betyr det at jeg har mer energi i hverdagen. Jeg slipper å sulte meg. Jeg slipper å skade kroppen min. Jeg slipper å miste kontrollen. Jeg slipper å legge om kostholdet til noe ugjenkjennelig (bortsett fra å droppe snop og andre usunne ting som jeg uansett burde ha fjernet uavhengig av slanking). Og det blir lettere å stabilisere vekten når jeg har nådd idealvekten min, da jeg spiser normal mat! Jeg har hovedsaklig brukt kosthold til å gå ned i vekt. Før trodde jeg at jeg bare kunne melde meg inn på SATS og bli slank, og spise som før. Noe som endte med at jeg sluttet å trene pga at motivasjonen forsvant da resultatene uteble. Nå trener jeg kun for helsas skyld, for å være sunn, og gjerne erstatte litt av fettet som forsvinner med muskler. At det hjelper på vekta, ser jeg på som en bonus. Da er det mye kjekkere og motiverende å trene!

Foto: lockstockb fra stock.xchng

Foto: lockstockb fra stock.xchng

Jeg bruker to supre apper til mobilen som hjelper meg med å gå ned i vekt og opp av sofaen (disse kan jeg også bruke via PC! Og de er gratis!); MyFitnessPal som jeg bruker til å telle kaloriinntaket mitt med, og trim-appen Endomondo til å holde styr på treningen min (på treningsstudio bruker jeg pulsklokke). Jeg har regnet ut hvor mye kroppen min forbrenner i døgnet ved å ikke trene, og dermed trukket noen kalorier for å få et kaloriunderskudd. Dette kaloribeløpet fører jeg inn på MyFitnessPal, og vet da hva jeg har å rutte med.

Treningsapper som Endomondo kan ofte samarbeide med kaloritellingsapper som MyFitnessPal. Dvs. at hvis jeg trimmer med Endomondoen, setter den inn antall kalorier jeg har forbrent inn på MyFitnessPal, som dermed legger hele beløpet inn i «kaloribudsjettet» mitt slik at jeg får ekstra å spise for. Og da dukker spørsmålet opp, som jeg ser mange spør om;

«Kan jeg virkelig spise ekstra det jeg forbrenner ved trening?«.

Du forbrenner kalorier hele dagen, uansett hva du gjør. Hadde du tastet inn at du satt i sofaen og så på Netflix en time, hadde kanskje kalkulatoren sagt at du hadde forbrent 100 kcal (om slike «aktiviteter» lå inne). Da hadde du selvsagt ikke spist 100 kcal ekstra. Når du trener og forbrenner 390 kcal, så er ikke dette i tillegg til hva du ville forbrent i sofaen. Det er i stedet for. Det du kan spise ekstra, er altså det du har «tjent» på å trene, istedet for din vanlige dagligdags aktivitet (eller inaktivitet). Om du forbrenner 100 kcal i sofaen vs. 390 kcal på spinningsykkelen, så kan du altså spise 290 kcal ekstra. Du MÅ ikke spise opp treningskaloriene dine, men spiser du lite fra før, så vil du gjerne merke at du trenger litt mer «drivstoff» for å orke å trene🙂 (Nå er slike utregninger veldig generelle og tar ikke hensyn til at folk forbrenner forskjellig uavhengig av form og vekt, så de vil sjelden stemme helt. Men de er greie å bruke som en pekepinn – et utgangspunkt. Og så ser en hva som fungerer for seg selv. Om en må spise eller trene mer eller mindre.)

Litt om appene:

MyFitnessPal – gratis!
Dette er en kaloridagbok hvor du kan føre inn hva du spiser og hva du trener. Tjenesten er gratis, og du kan føre inn både på datamaskinen og via mobilapp (så slipper du å vente til du kommer hjem)! Det er en stor database med matvarer – norske også! Jeg foretrekker å legge inn egne matvarer, for da kan jeg bruke enheter som jeg bruker. F.eks. at jeg veier en gjennomsnittlig banan, og legger det inn slik at jeg slipper å veie bananen hver gang jeg glemmer vekten på den. Jeg har også veid serveringsskjeer/-øser av forskjellige matretter, og kan dermed telle, istedet for å drasse med vekten inn på spisebordet. Du kan også sette opp «meals». Når du har logget en middagsporsjon som du synes er grei, så kan du altså lagre det som et måltid som du kan bruke flere ganger. Treningsforbrenningen er som sagt misvisende på denne tjenesten, da den legger til hele treningsforbrenningen som «ekstragevinst», så jeg pleier å trekke fra det jeg tror jeg ville forbrent ved å ikke trene. Det er også litt bugs når du skal legge inn mat. Men foreløpig er det den beste kaloridagboken jeg har funnet som er 100% gratis.

Endomondo – gratis.
Tjenesten er gratis og kan brukes både på datamaskin og via mobilapp. Der finnes en pro-versjon med noen ekstrafunksjoner til rundt 30,-. Og så er der en abonnementstjeneste som koster litt pr måned. Jeg klarte meg fint med gratisversjonen (men er ikke noe treningsnarkoman), men oppgraderte dog til pro for litt siden (ikke abonnementstjenesten som heter premium). Forskjellen kan du se på sidene deres.
Denne bruker GPS eller skritteller (pro-versjonen) for å telle kalorier du forbrenner under trening. Går du tur (eller sykler, løper eller hva du måtte ønske), så vises det på kart. Du kan også legge inn ruter, eller se andres ruter. Det er ganske greitt om du trenger tips om fine turløyper i nærheten. Du kan legge til venner som vil se kart over hvor du går. Det kan være både ulemper og fordeler med det. Jeg synes det er betryggende at venner kan se hvor jeg er, hvis noe skulle skje på turen. Men har av samme grunn kun lagt til nære venner og slektninger. Du kan dessverre ikke skille mellom nære og fjerne venner. Viser du kart til noen, må du vise kart til alle. Endomondoen har motivert meg til å trimme mer! Jeg er som sagt ikke noe voldsom treningsnarkoman. Foreløpig kan endomondoen kun skryte på seg noen turer med rask gange eller sykkelturer. Men det er bedre enn å sitte i sofaen! Og det er utrolig avstressende å gå tur i den fine naturen🙂

Disclaimer:
Jeg er ingen ernæringsekspert! Appene og kalkulatorene jeg lenker til, er teoretiske og generelle basert på høyde, vekt, fart, distanse, osv. Ingen av disse verktøyene vet DIN forbrenning og ditt kaloribehov i løpet av en dag, og bør kun brukes som «veiledende» verdier. Uvettig slanking kan føre til underernæring! Kaloriverdiene jeg har brukt i innlegget her er kun tilfeldige eksempler. Raske slankekurer er ALDRI løsningen! Veiledning fra lege el.l. er anbefalt! Det er viktig at man ikke går for lavt med antall kalorier pr dag. Man skal ha energi til å leve, og husk at kroppen kan bli underernært! Det er bedre at slankekuren tar litt lengre tid, og at man dermed kan spise mer normalt, men sunt (det er jo dumt å kaste bort «kaloribudsjettet» på snop og usunne ting som ikke gir kroppen noe den trenger!). Og husk!! Man trenger ikke å slanke seg bare fordi speilet eller typen sier at man er feit. Og man er ikke feit bare fordi «alle» jentene i motebladene er tynnere. Mange av de er ikke så tynne en gang! Bare heftig retusjert.


Legg igjen en kommentar

